Per automatik

2010-11-17 | 22:45:38

Varning för djupt skit.

Det slog mig idag hur mycket man gör per automatik.
Man vaknar av väckarklockan,
häller upp sin frukost, 
äter sin frukosten,
lägger sig kanske i sängen en stund,
borstar sina tänder,
sminkar sig på det vanliga sättet,
går till bussen,
åker till skolan och löser metrokorsordet,
går på lektionerna,
har lite raster,
äter lunch,
pratar om saker man har gjort/ska göra/vill göra,
åker hem,
kanske stannar någonstans och uträttar något ärrende,
eller träffar en kompis,
eller passar barn,
eller pluggar,
eller tränar.

Man går på toaletten,
duschar,
kollar på tv,
smsar,
är inne på Facebook,
bloggar.

Man har sina bra dagar, med glädjerus och motivation,
precis som man har sina dåliga.
Man har sin ångest,
sin ilska,
sin irritation,
sin trötthet,
sin tristess.

Oavsett fortsätter man göra. Man lägger sig, vaknar, gör saker, lägger sig, vaknar, gör.

Och allt detta gör man utan att ens tänka på vad man gör. Det går liksom av sig självt. Aldrig stannar man upp och frågar sig själv varför man gör det. Eller om man skulle kunna göra det på något annat sätt.

Men IBLAND. Ibland händer något som stannar tiden. Det kan vara något man läser, en person som väcker känslor, en textrad i en låt man tycker om. Något som för en eller flera sekunder gör att man känner sig otroligt levande. Ett ögonblicks medvetande, en plötslig insikt om att man Är. Här. Just. Nu.


Kommentarer
Postat av: jasmina

Så sant. Sen jag börja jobba har jag panik. Ska man gå upp på morgonen varje dag för att gå till jobbet, jobba, bli trött, åka hem, laga mat, i framtiden till sina förhoppningsvis barn m.m. och detta RESTEN AV LIVET???????



suck...

2010-11-18 @ 18:35:45
URL: http://wereallnerds.blogg.se/
Postat av: Jonte Bervå

Kan inte riktigt hålla med om allt det där. T.ex att äta frukost för mig är ett aktivt val jag tar beroende på hur jag känner mig. Brukar oftast bara bli kaffe. Och tyvärr är lektionerna samma sak. Önskade att jag hade en motor som bara drev mig själv och fick mig att göra allting jag borde. Ja avundas de som verkar ha en.



Förövrigt kallas det rutin, och det är någonting man skaffar. Jag har aldrig riktigt skaffat mig mycket rutin i saker. T.ex, jag glömmer ofta att borsta tänderna på kvällen. Sjukt irriterande, försöker verkligen att komma ihåg det. Dock så gör jag det alltid på morgonen.



Tillslut kommer det ett skede i ditt liv där många av dessa rutiner du har och som du finner trygghet i att ändras och försvinna. Du bör inte oroa dig om att de gör livet tråkigt.. ;p

2010-11-19 @ 12:07:20
URL: http://getrippedforlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0