Utläggning om godis

2012-09-20 | 15:28:00

Om någon av er skulle få för sig att köpa godis till mig så kanske ni undrar vad jag tycker om. Därför tänkte jag ha en liten utläggning. Det måste ju bli rätt liksom.

Det finns tre ledord, och följer man dem blir det nästan alltid rätt.
Salt, surt och choklad.

Salt syftar självklart på saltlakrits. Det ska vara salt (sötlakrits är ju bland det äckligaste) och helst inte segt. Det är svårt med lakrits för många är antingen för osalta, smakar för mycket anis eller fastnar i tänderna. Några favoriter är i alla fall: stora hallon/lakritsskallar, saltskallar och salta bläckfiskar.

Det sura ska vara surt och mjukt. Gärna inte smaka alltför artificiellt. Några favoriter är: stora surskallar, citronläppar, rosa sura bläckfiskar, sodapops, vattenmeloner, sura körsbär och sura aprikoser.
 
Bäst är att ta en stor hallon/lakritsskalle och en stor surskalle och äta dem tillsammans.

Chokladen är god att bryta av med, men det får inte vara vilken som helst. Jag gillar: center och plopp, geisha, sjöfrukter och den gamla chokladtoffén.

Inga söta gelegodisar eller hårda karameller. USCH på dem.
 
Här har ni ett bra exempel på en bra godispåse:
 
 

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Gottigotti!

Ja, hittade en lite undangömd här i korridoren! :D

2012-09-21 @ 07:01:30
URL: http://neliaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0