I'm not sure where I belong

2008-08-31 | 18:58:47

Det är det här jag hatar med att ha gått ut grundskolan, att man får bestämma själv. Visst är det jätteskönt att ha friheten att själv bestämma åt vilket håll man ska gå, men beslutsångesten är oundviklig. Har jag hamnat rätt? Är det detta jag vill hålla på med? Borde jag ha valt något annat?

Sådan ångest har jag. Jag vet inte hur jag ska göra med hela utbildningsköret. På ett sätt vill jag bara komma härifrån och vara med mina vänner, men å andra sidan är kanske utbildningen alldeles för viktig för att bara tas på lek. Grejen är:



1. Gå i skolan här denna terminen och sedan (i mån av plats) börja på Riddarfjärden och Sam/Media.
     + Jag får komma tillbaka till mina älskade vänner snabbt
     + Jag har alltid velat gå media
     - Pluggandet här kommer ha varit nästan helt onödigt
     - Jag kommer ha massor att ta igen

2. Gå i skolan här detta läsåret och sedan (om det går) börja på Riddarfjärden och Sam/Media.
     + Att ha bott utomlands ett år ser mycket bättre ut för framtida jobb o.s.v. än 4 månader
     + Pluggandet här kommer ge mer
     + Jag får gå media
     - Ännu mer (?) att plugga igen
     - Ett halvår till utan er..

3. Gå i skolan här detta läsåret och sedan (om det går) fortsätta IBgrejen i Sverige på Kungsholmen.
     + Att ha bott utomlands ett år ser mycket bättre ut för framtida jobb o.s.v. än 4 månader
     + Bara två års plugg och sen är det över
     + Jag har tillgång till typ alla universitet
     + Inget plugg i onödan
     - Ett halvår till utan er..
     - Jag får inte gå media
     - Ingen student med 92orna

Hjälp mig folket!

Kommentarer
Postat av: David

Haha kom hit så ska du få låna astrid (a) Astrid, jag saknar dig... saknar saknar dig, men jag tycker ändå att du ska välja det alternativ som liksom ger mest för dig och jag lovar att om du väljer att plugga vidare utomlands för att det ger mer så kommer vi alltid att finnas där när du kommer tillbaka! <3

2008-08-31 @ 19:18:58
URL: http://tegneborg.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Jag fattar inte riktigt.

Är IB-grejen bara en tvåårig utbildning?

Men å andra sidan, om du bor kvar till i sommar så kan jag kanske hälsa på dig för att det finns fler långhelger och jag vill jättegärna åka till Istanbul, även om jag ännu hellre vill ha dig här.

Men framtiden är viktig, det kommer suga om du bor kvar där ett helt år MEN vi kommer ju fortfarande ha kontakten och precis som David säger, vi kommer fortfarande finnas kvar här.

Plus att du får bo med dina föräldrar och att din syster slipper bo utan syskon i ett halvår.

Jag älskar dig Astrid, och om du vill ska jag försöka förstå mer och kunna hjälpa dig med smartare råd än: "Gör det som är bäst". För du förtjänar det som är bäst.

Jag älskar älskar älskar dig maaaaassa!

2008-08-31 @ 19:49:07
URL: http://neliaa.blogg.se/
Postat av: Malin

Det är liksom ingen som blir förvånad om jag säger att jag tycker att du ska komma hem till jul och gå riddarfjärden med mig, men det är ju bara för min skull som jag vill det. För jag vill gå gymnasiet med dig. Men jag tycker att du ska göra det som du tjänar mest på och vill, men det är ett svårt val <3

2008-08-31 @ 19:49:25
URL: http://wasing.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Och jag kan tala om en sak:

Att ha en vän som du är också lycka <3

2008-08-31 @ 19:52:23
URL: http://neliaa.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag vill självklart ha dej HÄR hela året, jag kommer bli så ensam utan dig. Och det kanske inte är så kul att plugga i onödan och behöva plugga igen massa. På de sätten verkar ju IBgrejen bra, men det kanske inte är så kul att inte ta studenten med sin årgång lixom. Du får bestämma själv syster <3

2008-08-31 @ 20:09:12
URL: http://heythereanna.blogg.se/
Postat av: erica

Jag tycker att du ska följa ditt hjärta även om det känns svårt.. Man ska göra det man vill, men det kan vara svårt att veta vad man egentligen vill å vad det är andra vill att man ska göra, att man blivit påverkad att tro att man vill göra något. Du ska göra det du känner för innerst inne i hjärtat, då kan inget gå fel:)

<3<3<3<3

2008-08-31 @ 21:18:06
URL: http://ericalundin.blogg.se/
Postat av: jasmina

Jag hade också världens ångest som verkligen inte går att beskriva. Valde helt fel skola, valde helt fel linje, jag intalade mig själv om att det var bra bara för det kändes "bra inför framtiden".



Jag tycker helt klart att du ska skita i framtidstänkandet, skita i vad andra säger o tycker (tex dina päron) och istället bara lyssna till ditt inre och vad du egentligen vill.



Det är så sjukt svårt, har varit där så jag vet att det inte går att bara besätmma sig över en dag. Jag tycker du ska ta många timmar o ägna till bara dig själv o tänka efter. Gå efter hjärtat älskling :)

2008-09-01 @ 17:30:45
URL: http://minaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0